När jag skriver det här inlägget är jag inne på min tionde, min sista vecka och jag förstår inte vart tiden har tagit vägen! Det känns som om det bara var några dagar sedan som jag satt och skrev mitt första blogginlägg här om förkortningar. I ett tidigare blogginlägg kunde ni läsa en intervju med mig där jag berättade om hur jag upplevt tiden hos SQL Systems. I detta inlägget kommer jag gå igenom SQL Systems kugghjul: Structure, Quality och Liability. Vad dessa orden har för betydelse för mig och hur SQL Systems arbetar med dem!
Struktur / Structure
Jag har nog aldrig egentligen reflekterat speciellt mycket över det ordet. När jag kom till SQL Systems så visste jag att S:et står för struktur men jag tänkte nog att de bara hade valt ut några passande ord bara.
Men om jag tänker på motsatsen till struktur, vilket jag skulle säga är kaos då vet jag att detta är något man vill hålla sig undan! För när saker och ting är kaos, då kommer även ditt sinne att vara det. I mitt vardagliga liv försöker jag ständigt underlätta de vardagliga sysslorna genom att när jag till exempel går in på min mail ser jag till att svara på alla mailen direkt när jag öppnat dom. På så vis slipper jag gå in och ut i min mailbox hela dagen och hålla koll på om jag har lämnat något obesvarat.
Genom rutiner och kanske till och med checklistor ser jag till att uppgifter slutförs. Det kanske låter som småsaker, men i helheten gör det otroligt mycket.
Jag minns att min mamma alltid tjatade på mig om att det var så viktigt att ha struktur när det kommer till de vardagliga uppgifterna och jag var så trött på att lyssna på henne. Det var nog inte förrän jag själv fick barn som jag verkligen insåg hur mycket det underlättar att vara strukturerad och att man till och med måste vara det för att livet ska fungera.
Efter 10 veckor hos SQL Systems har jag förstått att det gäller precis samma sak när vi pratar om data. Har man inte strukturerat sin data kommer det förr eller senare uppstå kaos, onödig tid och resurser kommer att behöva läggas.
Jobbar man ostrukturerat i ett företag så kommer det stup i kvarten behövas släckas bränder. Jag anser att en god struktur är nyckeln till att skapa det företaget och den vardag vi vill ha.
Kvalitet / Quality
Ni kanske kommer ihåg att jag skrivit ett tidigare blogginlägg om just kvalitet? Har ni missat det eller bara vill läsa det igen så hittar ni det här.
I mitt tidigare inlägg om kvalitet berättar jag bland annat att jag anser att kvalitet är upp till användaren att avgöra, vi har alla olika förväntningar och vi upplever saker olika.
Dock brukar kvalitet förknippas med ett välkänt varumärke och ofta ett högre pris.
Personligen håller jag med om det, jag lägger gärna mer pengar på något som kommer hålla längre. Eller som jag åtminstone tror kommer att hålla längre.
För det har ju hänt att jag har blivit motbevisad och trott att saker skulle hålla en högre kvalitet än vad de visar sig göra. I vissa fall har jag fått bli glatt överraskad genom att saker håller bättre än förväntat.
När det kommer till kvalitet finns det självklart skillnader. Vissa prylar och kläder kanske inte spelar så stor roll om de inte håller den förväntade kvaliteten, mer än ur ett hållbarhetsperspektiv. Medan exempelvis bilstolar eller bilar är livsviktigt att de håller den kvaliteten som de utlovar.
När vi pratar om att kvalitetssäkra data, vilket SQL Systems gör, ska jag pinsamt nog säga att jag inte ens visste att man kunde göra detta. Men när man talar om datakvalitet är detta ett mått som är baserat på faktorer såsom: noggrannhet, fullständighet, konsekvens och tillförlitlighet. Tack vare att man mäter datakvalitet kan man identifiera datafel som behöver lösas och bedöma om det är lämplig data i ett system. Så jag skulle absolut klassificera data som något man behöver kvalitetssäkra! För har man inte koll på detta kan det även här bidra till förödande extra kostnader.
Pålitlighet / Liability
Detta ordet är lite mer klurigt, för hur vet man egentligen om något är pålitligt?
Jag skulle säga att här gäller det lite samma som med kvalitet. Det är användaren som avgör vad pålitlighet är och det kommer utifrån en eller flera upplevelser.
Om jag beställer något från ett företag och det står att leveransen är 2-3 dagar men det dröjer istället 1,5 vecka. Upprepas det dessutom gång på gång kommer jag inte längre tycka att deras påstådda leverans är pålitlig.
Däremot om jag handlar av ett företag och varorna levereras smidigt utan förseningar och dessutom visar det sig att varorna håller utmärkt kvalitet/är vad jag förväntat mig, då kommer jag antagligen att anse att detta företaget är väldigt pålitligt att beställa ifrån.
För att något ska kunna kallas pålitligt skulle jag säga att det krävs några faktorer före. Idag förstår jag att det är här S:et för structure/struktur och Q:et för quality/kvalitet kliver in!
Under loppet av dessa 10 veckorna har jag bland annat fått vara på ett riktigt härligt företag som värnar om sina anställda och fått möta både underbara människor och djur! Dessutom har jag fått se innebörden i både structure, quality och liability, som att dom på SQL Systems inte bara strukturerar och kvalitetssäkrar data utan dessutom jobbar strukturerat, här finner man en hög kvalitet och känner verkligen en pålitlighet!
Jag är otroligt tacksam för min tid här då jag fått väldigt mycket lärdom på många olika plan. Det är när alla dessa orden är tillsammans och gör det de utlovar som kugghjulen äntligen kan snurra och det gör dom verkligen här på SQL Systems!
Är du nyfiken på hur vi kan få ditt företags kugghjul att rulla? Maila oss på nyfiken@sqlsystems.se. Följ oss gärna på LinkedIn och Facebook för att hålla dig uppdaterad! Nu finns vi även på Instagram!