Alla dessa förkortningar, vad betyder de? Del 3

Alla-dessa-forkortningar-vad-betyder-de-Del-3-SQL-Systems

Ny vecka, nya förkortningar! Sitter ni fortfarande och känner er lite lost över vissa förkortningar? No worries för jag har tänkt fortsätta förklara olika förkortningar! Sen har det även trillat in ett par nya som vårt nätverk vill att vi ska förklara så jag undrar hur många delar vi kommer behöva skriva, time will tell! I dagens inlägg går vi igenom PIM och PCM, Läs del 1 här och del 2 här!

Förkortning nr 1: PIM

Product Information Management

PIM är ett kraftfullt administrativt system där användare kan lagra och hantera komplex produktinformation på ett och samma ställe. Med hjälp av PIM kan man enkelt exportera till obegränsat antal kanaler till exempel mobilt, webb eller en fysisk butik. PIM-verktyg kan integreras med de flesta e-handelsplattformar, CRM-system (Customer Relationship Management) och ERP-programvara (Enterprise Resource Management), vilket säkerställer att aktuell produktinformation är tillgänglig i hela din organisation. PIM-system är särskilt värdefulla för e-handelsföretag vars produktkatalog och försäljningsstrategi kontinuerligt förändras.

I en värld där allting förändras snabbt gäller det för företag att få ut sina produkter så fort som möjligt. Produkternas data och utbud förändras i snabb takt och det är mycket information som ska kopplas ihop. Väldigt ofta ska data samlas in från olika system och via olika användare. Med hjälp av PIM kan man skapa ett systematiskt och automatiserat flöde av data vilket i sin tur gör att produkten kommer ut på marknaden snabbare.

Vilka bör använda sig av PIM?

Alla som driver en e-handel, leder en marknadsförings- eller försäljningsavdelning kan dra nytta av att hantera produktinformation. Ett PIM-system kan hjälpa säljteamet att samla in korrekt produktinformation och material när de än behöver det. Samtidigt kan e-handelschefer spåra hur säljteamet och potentiella kunder interagerar med produktinformationen och på så sätt hitta förbättringar.


PIM hjälper till att ändra och uppdatera hundratals kampanjer över flera kanaler så snart ny produktinformation kommer. Marknadsförare kan också samarbeta med översättningsbyråer för att automatiskt översätta produktinformation när de öppnar nya globala marknader. Dessutom kan alla användare utnyttja PIM-systemet samtidigt, vilket effektiviserar arbetsflöden.

Tre fördelar med ett PIM-system:

  1. Ansvar & Transparens
    När produktdata hanteras av olika användare kan det ofta resultera i brist på ansvar och transparens. Vem gör vad och vem ansvarar för produktinformationen? Ett PIM-system erbjuder olika verktyg för att skapa ägande, effektivisera intern samarbete och öka transparensen. Det erbjuder också ett kraftfullt sökverktyg som man kan använda för att få tillgång till relevant och omfattande information om bland annat produktåterkallelser, interna revisioner och periodiska rapporter.
  2. Förbättrad datakvalitet
    Med hjälp av ett användarvänligt gränssnitt och automatiska kvalitetskontroller av tillgångar och produktdata säkerställer man att datakvaliteten effektivt upprätthålls och förbättras.
  3. Minska kostnader
    Genom att använda sig av PIM kan företag automatisera manuella processer. När man automatisera dessa och andra processer kan du minska dina kostnader avsevärt och på så sätt låta anställda flytta sitt fokus från att hantera produktdata till att tillämpa den. Detta ökar produktiviteten, minskar fel och skapar ofta en bättre arbetsmiljö.
PLM_PDM_PIM_PCM

Förkortning nr 2: PCM

Product Content Management

PCM är ett system som används för att skapa, kategorisera, organisera, publicera och programmera alla typer av information om produkter. Med hjälp av PCM säkerställer man ett lämpligt arbetsflöde från tillverkning och logistik till försäljning av en produkt.

Utöver bilder, video och språk kan PCM organisera och hantera en produkts leverantörsinformation, lagerinformation, logotyper och till och med tillhörande marknadsföringsmaterial. Allt detta på en enda plats.

Fördelar med PCM:

Inte nog med att PCM förbättrar användarupplevelsen och optimerar arbetstiderna, så kan ett PCM system ha en del andra fördelar som dessa:

  1. Få mer kontroll
    PCM är ett bra verktyg för att spåra och uppdatera webbinnehåll, på ett snabbt och enkelt sätt.

  2. Öka kundlojalitet
    Genom att få bättre resurser kommer kunder få en bättre upplevelse och med det kommer kundlojalitet mot varumärket.

  3. Tidsoptimering
    Med hjälp av PCM minskar man tiden för varje uppgift som utförs av varje användare, vilket förbättrar tider och processer. Time is money som man säger!

  4. Minskade arbetskostnader
    Kopplat till att vi sparar mer tid så sänker vi utgifterna för arbetskostnaden.

  5. Stärker ditt varumärke
    SIst men inte minst, genom att ha ett team som arbetar mot samma mål och som blir sammansvetsade kan man stärka varumärkets identitet och image.

Arbetar ni med PIM och PCM eller är detta något helt nytt för er? Vad skulle ni vilja veta mer om och skulle ni kunna tänka er att börja med nya system?

Har du fler förkortningar som du är osäker över? Maila mig mirjam@sqlsystems.se så ser jag till att förklara det för dig! Flera förklaringar av förkortningar kommer snart! Följ oss på LinkedIn och Facebook för att hålla dig uppdaterad!

Sociala Medier

Våra inlägg

Möt Karin , SQL Systems egna lakritsälskande Konsultchef

Möt Karin, en positiv och närvarande person med en passion för att ta sig an nya utmaningar, både i livet och på jobbet. Med en optimistisk syn på livet ser hon alltid glaset som halvfullt, vilket hjälper henne att navigera genom både arbetslivets och livets prövningar

Vad är data governance

Vad är data governance?

Vad innebär Data Governance och varför ska du använda det i ditt företag? Läs det här inlägget för att få mer förståelse!

Prenumerera hos oss

Få ett månatligt brev kring branschnyheter och våra tankar

EN SV